שם הכותב: תאריך: 27 אוקטובר 2016

לאחרונה הוציאה אדידס מהדורה מיוחדת של נעלי ריצה בשם "Odds" שבה בכל זוג יש שתי נעלי ימין או שתי נעלי שמאל זהות. משונה, לא? מי הם בכלל הלקוחות שיהיו מעוניינים לקנות זוג מוזר שכזה? מסתבר שהזוגות הללו נוצרו באופן ייחודי עבור ספורטאים קטועי רגל שרצים כנגד כל הסיכויים (against the odds) ומה שאדידס מנסה לשכנע אותנו דרך משחק המילים המקסים הוא שעבור אנשים מסוימים מספר נעלים אי-זוגי (odd) הוא בכלל לא משונה (odd).

בסרטון מעורר ההשראה שמלווה את הקמפיין, מופיע רץ המרתון ההודי DP Singh שנפצע פציעה קשה במהלך שירותו הצבאי ואיבד את רגלו הימנית, אך נשאר מלא תקווה ונחישות. סינג', הרץ ההודי הראשון שמשתמש בתותב-להב ואחד מההודים הראשונים שרצו מרתון שלם עם גפה מלאכותית, רץ עד היום יותר מ-18 מרתונים ופעל לקידום ושיקום נכים אחרים.

אדידס מציעה את המוצר למכירה אך בעיקר משתמשת בו על מנת להעלות על נס את עוצמתם הפיסית והנפשית של הספורטאים הנכים, להמחיש את הסיסמא ש"אף אתלט לא נשאר מאחור" ולחזק את האמונה של הציבור בכך שלספורט יש כוח לשנות חיים.

יש לנו מה ללמוד מהמהלך לגבי המקום שצריכים לקבל נכים בכלל וספורטאים נכים בפרט בחברה הישראלית. רבות דובר על ההתעלמות היחסית מהישגי הספורטאים במשחקים הפאראלימפיים האחרונים, על הקושי של הספורטאים הנכים לקבל הכרה ותמיכה ממסדית ועל הקשיים היומיומיים שחווים נכים ובעלי מוגבלויות בישראל. המהלך השיווקי של אדידס מזכיר לנו שאנחנו צריכים לרענן את החשיבה שלנו על מושגים כמו חולשה, מגבלה או שוני.

סיבה נוספת לכך שבחרתי לפתוח את הקורס שלנו דווקא עם הדוגמא הזאת, היא שהיא ממחישה בצורה יפה עד כמה הבחירות העסקיות של פירמה מסוגלות להשפיע, לטוב ולרע, על החברה שבה אנחנו חיים. ההחלטות שעסקים מקבלים בשאלות העסקיות הבסיסיות של מה לייצר, למי למכור ואיך לקדם את המוצר יכולות להביא נזק עצום לסביבה, לאדם ולחי (ודוגמאות רבות לכך תראו בסרט שמופיע בחומרי הנושא הראשון), אך באותה מידה הן יכולות גם לפתור בעיות סביבתיות ולהביא לשינוי חברתי. אין ספק שהבחירה של אדידס היא מהלך שיווקי שנועד בסופו של דבר לחזק את הנאמנות למותג, אבל אם אותם משאבים שמושקעים בקמפיין מנוצלים על הדרך לשינוי עמדות וקידום גיוון חברתי, במקום לחיזוק סטריאוטיפים מגדריים ומגזריים כמו בלא מעט פרסומות, אז כולנו הרווחנו.

עם הדוגמא הזאת אנחנו מתחילים להיכנס לתחום האחריות התאגידית שבו הקורס שלנו יעסוק. תחום זה בוחן את ההשפעות החיוביות והשליליות של עסקים על החברה בה הם פועלים ומציע כלים לנהל את ההשפעות הללו כך שייווצר ערך לחברה, לסביבה ולעסק עצמו. אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לחומרים של הנושא הראשון ולהתחיל לצלול בראש פתוח לתוך הנושאים המגוונים שהתחום הזה מעלה. כולכם לא רק הולכים לעבוד או לנהל עסקים אלא גם מושפעים מעסקים כבר היום כלקוחות, עובדים, משקיעים וקהילה ולכן אין אחד מכם שאחריות תאגידית לא נוגעת בו באופן אישי.

והערה אחרונה לסיום – בזמן הקריאה אולי חשבתם לעצמם שאמנם הכל טוב ויפה אבל אולי כדאי לצנן קצת את ההתלהבות ולשאול באיזה תנאים עובדים האנשים שמייצרים את הנעלים, אם לא היה יותר ידידותי לסביבה למכור רק נעל בודדת במקום זוג זהה, האם קצת נכות מאפשרת לקנות נעליים במחירים של אדידס, או כל שאלה ספקנית אחרת. אם כן, זה סימן לכך שהשריר הביקורתי שלכם עובד וזה מצוין כי אנחנו ניגע בקורס בלא מעט נושאים מורכבים ומעוררי מחלוקת ואתם תצטרכו להפעיל אותו הרבה. בהצלחה.

שייך לנושאים: סמסטר א תשע"ז, שיעורים

תגובה אחת עד כה.

  1. מאת גדעון ליזר:

    הסרטון מרשים , חזק ועשוי הייטב
    מה שמעלה אצלי מחשבה אחת , חברה כמו אדידס (למרות המעורבות החברתית) לא הייתה מוציאה אפילו מוצר אחד בודד מבלי שהיה לו צידוק כלכלי.

    כלומר – רווחי.

    מאמין שיש חברות שייצרו מוצר שיפסיד בכוונות כאלו ואחרות (שוק עתידי , מעורבות, קניית דעת קהל) לא חברה כמו אדידס



שמונה − 4 =

  • על הקורס

    הקורס "אתיקה ואחריות חברתית" הינו קורס חובה לתלמידי התואר הראשון בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל. הקורס נלמד כולו בשיטה של למידה מרחוק באינטרנט ללא מפגשים פרונטאליים. כל תכני הקורס מופיעים באתר זה וזמינים למי שמתעניין בתחום המרתק והמתפתח של אחריות תאגידית.
    קראו עוד

  • תגובות אחרונות