שם הכותב: תאריך: 05 יוני 2013

אסון קריסת בניין המתפרות "ראנה-פלאזה" בבנגלדש, באפריל האחרון, שבו נהרגו למעלה מ-1,100 בני אדם, היה אחת התאונות התעשייתיות הגדולות ביותר שהתרחשו בעולם בשנים האחרונות. בבניין בן 8 הקומות היו חמישה מפעלים, שבהם עבדו יותר מ-3,000 בני אדם בייצור ביגוד לרשתות אמריקאיות ואירופאית כמו Primark, JC Penney, ו-Benetton. הצפיפות במקום הייתה גדולה ומנהל הבניין התעלם מאזהרות המהנדסים על סדקים שהתגלו בקירות בימים שקדמו לאירוע. האסון עורר זעם גדול והעלה ביקורת על חוסר האחריות של החברות המערביות בהבטחת שלומם ותנאי עבודתם של עובדי הייצור שלהם ועל המחיר הכבד שמשלמים אותם עובדים כדי שהעולם המערבי ימשיך לרכוש הרבה בגדים אופנתיים בכמה שפחות כסף.

הריסות הבניין בדאקה, בנגלדש.  הזכויות שמורות ל-rijans. לקוח מ-http://www.flickr.com/photos/rijans/8731789941/

הריסות הבניין בדאקה, בנגלדש.
הזכויות שמורות ל-rijans. לקוח מ-http://www.flickr.com/photos/rijans/8731789941/

אירועים מסוג זה מעודדים, מצד אחד, את הציבור להכיר בחשיבותה של האחריות התאגידית אך מצד שני גם מעוררים את הציניות הטבעית וההתנגדות לנושא. בעקבות האסון התעורר דיון תקשורתי בשאלת אחריותן של חברות, אזרחים בבנגלדש עצמה ובעולם כולו יצאו להפגין ולמחות ונוצר לחץ על חברות האופנה להתכנס ולבחון מחדש את האופן שבו הן פועלות. יחד עם זאת, האירוע גם הצביע על המגבלות של הצעדים שנעשו עד כה להבטיח את תנאי ההעסקה אצל הספקיות של החברות הגדולות. כך לדוגמא נטען, שרשתות האופנה שספגו בעבר ביקורת על תנאי העסקת העובדים שלהן בסדנאות היזע בסין, הפנימו את הלקח והעבירו את המתפרות למקומות שבהם קל יותר להסתיר את הנעשה. ביקורת נוספת טענה שכל עוד הצרכנים ימשיכו לצרוך בגדים בלי להתייחס לשאלה איפה ואיך יוצרו וימשיכו לתבוע הורדות מחירים, כך החברות יהיו מוגבלות ביכולת שלהן לעשות שינוי אמיתי. ביקורות אלה ואחרות מעוררות ספק לגבי המידה שבה הצהרות ואף צעדים ממשיים בכיוון של אחריות חברתית של עסקים מביאים לשינוי אמיתי.

במהלך הקורס קראתי חלק גדול מהתשובות שלכם למטלות ומהתגובות שלכם לשיעורים, וזיהיתי גם אצלכם את המתח הזה בין הכרה בחשיבות של האחריות התאגידית לבין חוסר האמון והסקפטיות לגביה. גם אם מרביתכם לא התנגדתם באופן עקרוני לרעיון עצמו, ובמקרים רבים ביטאתם את התסכול מהאופן שבו חברות מתנהלות בעולם בכלל ובישראל בפרט, היו ביניכם רבים שהתקשו להאמין ששינוי אכן אפשרי. לעומת כאלה שייצגו את האמונה (התמימה אולי) שאפשר לעשות עסקים אחרת הציגו אחרים את חוסר האמון בכך שמשהו ישתנה, והתייחסו לכל התהליך כאל ניסיון ציני של החברות לסחוט תדמית חיובית מהציבור. לאור הבעיות הרבות מספור בהתנהלותן של חברות קשה שלא לאמץ ראיה פסימית כזאת, וחלק גדול מהביקורת על אחריות חברתית של עסקים נובע מהפער הזה שבין השיח לבין העשייה עצמה. פער זה גורם לעיתים קרובות לביטול מוחלט של רעיון האחריות התאגידית רק בגלל שהמציאות אינה תואמת את ההצהרות.

מאמר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת [1]Organization מציע דרך קצת אחרת להתייחס לפער שבין המילים לבין העשייה בתחום האחריות התאגידית. על סמך תיאוריות של תקשורת ארגונית, טוענים כותבי המאמר כי הפער בין השיח לבין הפעולה אינו בהכרח דבר רע ואינו מעיד בהכרח על צביעות אלא מייצג פער בלתי נמנע בין המצוי לרצוי. לפערים אלה, לטענתם, יש פוטנציאל לזרז ולעודד התקדמות באחריות התאגידית אפילו כאשר הארגונים לא מקיימים את כל מה שהם מדברים עליו. השיח על אחריות תאגידית נתפס כשיח מעורר השראה, כלומר, כמשאב לשינוי חברתי, וכאפשרות להיעשות טוב יותר שהארגון מתנסה בה, שואף אליה ומכוון אליה. לכן, למרות הדחף לבטל את הניסיונות הללו ולדחות אותם כמהלכים צבועים, הגיוני יותר, לדעת הכותבים, לפנות להם מקום ולאפשר אותם. במובן הזה, אחריות תאגידית היא לא יעד אלא דרך. היא המאמץ המתמיד להשתפר ולכוון גבוה יותר.

בשיעור הראשון הזכרתי את הספק שמלווה את התחום הזה. אני מקווה שתמשיכו להעלות הרבה סימני שאלה לגבי התפקיד של עסקים, לגבי הדרך הנכונה להיות אחראים ולגבי האופן שבו ניתן לשלב בין התייחסות למחזיקי עניין לבין ערך עסקי. אני מקווה שלא תקבלו דברים כמובנים מעליהם ושתטילו ספק במה שעשו לפניכם ומה שעושים אחרים לצידכם. יחד עם זאת, אני גם מקווה שתהיו מאוד בטוחים ונטולי ספקות לגבי הסיכוי לייצר שינוי בעולם העסקים שאליו אתם נכנסים. ובתרגום חופשי של מרגרט מיד: "לעולם אל תטילו ספק בכך שקבוצה קטנה של אזרחים חושבים ומחויבים יכולה לשנות את העולם. למעשה, זה הדבר היחיד שאי פעם הצליח".

בהצלחה, קרן

להורדת השיעור כקובץ PDF לחצו כאן.

 


[1] Christensen, L. T, Morsing M. & Thyssen, O. (2013). CSR as aspirational talk. Organization. 20(3), 372–393

שייך לנושאים: סמסטר ב תשע"ג, שיעורים


9 − חמש =

  • על הקורס

    הקורס "אתיקה ואחריות חברתית" הינו קורס חובה לתלמידי התואר הראשון בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל. הקורס נלמד כולו בשיטה של למידה מרחוק באינטרנט ללא מפגשים פרונטאליים. כל תכני הקורס מופיעים באתר זה וזמינים למי שמתעניין בתחום המרתק והמתפתח של אחריות תאגידית.
    קראו עוד

  • תגובות אחרונות