שם הכותב: תאריך: 01 ינואר 2013

בקורס שלנו לומדים כמעט 300 סטודנטים. יש לי יסוד סביר להניח שאולי בין כל התלמידים יש גם כאלה שיצא להם פעם או יותר להעתיק בעבודות (לא, כמובן שלא את/ה באופן אישי, מישהו אחר). במטלה זו והמטלה שקדמה לה, שעסקו שתיהן באתיקה, ניתנו הנחיות זהות לכל הקבוצות בקורס ובמצב כזה יותר קל להעתיק מבלי להיתפס. האם יותר סטודנטים ינצלו את העובדה ויעתיקו הפעם? ואולי, בגלל שהמטלות הללו עוסקות כל כולן בנושאים של יושר והגינות, הן עשויות דווקא להזכיר לסטודנטים את הבעייתיות שבהעתקה ולהניא אותם מכך? ועוד מחשבה – אם היינו מפנים אתכם בתחילת המטלה לחלק בסילבוס שבו אתם מתחייבים לפעול ביושר במהלך הקורס, איזה השפעה, אם בכלל, הייתה לכך?

הפרופ' לכלכלה התנהגותית דן אריאלי, וחוקרים נוספים איתם עבד, ערכו מספר מחקרים על רמאויות של סטודנטים וניסו ללמוד דרכן עד כמה אנחנו ישרים ומה עוזר לנו להיות ישרים יותר. את ממצאיהם מתאר אריאלי בפרק 11 בספרו "לא רציונלי ולא במקרה" (ניתן למצוא את הפרק במלואו במוודל).

קראו את הפרק וענו על השאלות הבאות (בכל השאלות נסו לענות בקצרה ובמילים שלכם. מרבית התשובות דורשות לא יותר ממשפט או שניים. ענו רק על מה שנשאלתם, אין צורך לתאר את מהלך הניסויים המופיעים בפרק):

  1. נסחו את שתי המסקנות העיקריות מהניסוי הראשון המתואר בפרק (הניסוי שנערך בהארוורד). (1 נק')
  2. איזה הסבר נותן אריאלי לממצאים אלה? (1 נק')
  3. מהם הממצאים המרכזיים של הניסוי השני והשלישי שמתוארים בפרק (הניסויים שנערכו באונ' קליפורניה ובמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס)? (1 נק')
  4. מה המסקנה שהסיקו החוקרים בעקבות ממצאים אלה? (1 נק')
  5. מתוך מה שקראתם בפרק, האם קוד אתי עליו חותמים העובדים ואשר תלוי במשרדי החברה יכול לעזור למניעת התנהגות לא-אתית? אם כן – באיזה תנאים? (1 נק')
  6. תארו בקצרה מקרה שבו ידוע לכם שהתרחשה הפרה של כללי האתיקה במקום העבודה שלכם (במידה ולא ניתן תוכלו להביא דוגמא מהלימודים). (1 נק')
  7. מה לדעתכם תרם להפרה? הסבירו ונמקו תוך התייחסות לפרק שקראתם (ניתן לחלופין להתייחס לשיעור הקודם). (2 נק')
  8. ציינו כלי נוסף שהוזכר בשיעור, פרט לקוד האתי, שיכול לסייע למנוע את ההפרה שתיארתם. תארו מהו הכלי וכיצד ניתן ליישם אותו בהקשר שתיארתם. הסבירו כיצד הכלי יכול לעודד התנהגות אתית, תוך התייחסות לפרק שקראתם. (2 נק')

*  הקפידו על ההנחיות להגשת המטלה המופיעות בסילבוס ובמוודל. אורך המטלה לא יעלה על 1000 מילים.

להורדת המטלה כקובץ PDF לחצו כאן.

שייך לנושאים: כללי


× 2 = ארבע עשרה

  • על הקורס

    הקורס "אתיקה ואחריות חברתית" הינו קורס חובה לתלמידי התואר הראשון בבית הספר למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל. הקורס נלמד כולו בשיטה של למידה מרחוק באינטרנט ללא מפגשים פרונטאליים. כל תכני הקורס מופיעים באתר זה וזמינים למי שמתעניין בתחום המרתק והמתפתח של אחריות תאגידית.
    קראו עוד

  • תגובות אחרונות